fbpx
Cum să depășești teama | Adelina Maria Pandia ~ Certified High Performance Coach
564
page-template-default,page,page-id-564,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Cum să depășești teama

Salut,

Numele meu este Adelina Pandia și sunt life coach.  Misiunea mea este să-i instruiesc pe cei ce își doresc să-și îmbunătățească stilul de viață și să-și atingă obiectivele.

În experiența mea cu clienții de până acum, cele mai mari blocaje ale lor erau legate de teamă. De aceea am ales să scriu acest articol. Îmi doresc să dizolv anumite mituri ce există cu privire la teamă.

Ți-ai dorit vreodată să te simți mai energizat, mai vesel sau poate mai implicat, mai prezent în activitățile tale de zi cu zi?

Cred că teama câștigă tot mai mult teren în zilele noastre tocmai pentru că foarte mulți o folosesc ca pe o scuză pentru lipsa lor de implicare, de a acționa în diferite situații și din această cauză energia lor și stima de sine sunt scăzute.

Și eu m-am confruntat cu teama și în majoritatea situațiilor alegeam să rămân pasivă, să nu mă implic, iar apoi să mă simt vinovată sau să îmi reproșez că aș fi putut face asta sau cealaltă și prin urmare cu fiecare situație stima mea de sine scădea.

Îmi amintesc când am început să lucrez la cariera mea de life coach. Au fost multe momente când m-am lăsat cuprinsă de teamă. Era o schimbare foarte mare. Riscam să-mi pierd relațiile și conexiunile pe care le-am creat ca și profesor. Și pe deasupra nu aveam nici o garanție că voi reuși.

Dar cu toate acestea, simțeam că trebuie să existe o soluție să pot depăși acele momente de frică. Simțeam că trebuia să fie o cale mai bună și din acest motiv am început să studiez, să investighez cum pot depăși teama pentru a putea să mă implic în mai multe activități, să mă simt mai prezentă și mai energică.

Pot spune că a fost o luptă cu mine însămi pentru că au urmat multe momente de frustrare. Să fi zis “Mi-e teamă/frică” era ușor, aș numi-o chiar o scuză convenientă pentru a rămâne pe margine în timp ce alții intrau în “horă”. A fost greu, dar totul s-a schimbat când, la un moment dat, am descoperit că dacă înțeleg ce este teama de ce ne este atât de frică, îmi pot schimba perspectiva și pot acționa în favoarea mea. A fost soluția perfectă pentru că în absolut toate cazurile în care am aplicat-o, am avut rezultate foarte bune.

Descoperirea a fost că sunt doar trei tipuri de durere de care ne este teamă. Vei vedea că dacă stai bine și te gândești orice teamă are la bază una dintre aceste dureri.

Acest lucru m-a învățat că adevărul este unul diferit față de ceea ce eu credeam. Pentru mine teama era ceva ce nu putea fi controlat, un impuls ce apărea în subconștientul nostru. Am crezut că trebuie să învăț să o accept, însă studiile recente au demonstrat că suntem capabili să o depășim dacă înțelegem ce reprezintă și care sunt cele trei tipuri de durere ce ne cauzează, de fapt, teama.

Ce este teama?

Te-ai gândit vreodată la asta? Ce este acel ceva ce ne sperie atât de tare și aduce atât de multă durere în viața noastră? De ce le este frică multora într-o lume în care nu mai există pericolul de a fi atacați de animale sălbatice?

De cele mai multe ori atunci când înțelegem ceea ce se întâmplă, nu mai suntem atât de speriați. Odată ce un lucru devine cunoscut, putem să ne dezvoltăm aptitudini noi și prin urmare să devenim mai încrezători în abordarea lui. Cu cât înțelegi un lucru mai bine, cu atât te simți mai capabil în domeniul respectiv, ai mai multă încredere în tine și prin urmare devii mai implicat și mai entuziast. Acest lucru este valabil în fiecare situație în care ne confruntăm cu teama.

Hai să vedem care este primul tip de durere de care ne este teamă.

Pierderea

Atunci când suntem în situația de a schimba ceva în viața noastră, putem simți că pierdem ceva sau că trebuie să renunțăm la ceva și atunci nu acționăm, nu încercăm nimic nou pentru că am putea pierde ceva ce ne place, ceva cu care suntem deja obijnuiți.

De exemplu, acest lucru se întâmplă și cu cei ce doresc să țină dietă. Deși pare ciudat, lor le este teamă că dacă își schimbă dieta, nu o să mai poată mânca acele mâncăruri pe care ei le adoră, prin urmare nici nu vor încerca să schimbe nimic.

Cei ce vor să se lase de fumat pierd acea rutină relaxantă și plăcută pentru ei. Pierd micile pauze și discuțiile ce s-ar întâmpla “la o țigară”. Poate ai auzit pe cineva zicând: “Măcar atâta plăcere să am și eu…”

Pentru a ne reorienta viața trebuie să ne luăm atenția de la ceea ce pierdem și să o plasăm pe ceea ce avem de câștigat. Este adevărat că s-ar putea ca pe termen scurt să ai de pierdut, dar trebuie să privești în perspectivă și să vezi ce ai de câștigat pe termen lung.

În propria experiență, când mi-am schimbat cariera spre life coaching, mi-am pierdut securitatea oferită de postul anterior și a trebuit să renunț la multe lucruri care îmi erau familiare. Puteam vedea însă că pe termen lung o să câștig o viață mai împlinită și oportunitatea de a-mi urma visul.

Cel de-al doilea tip de durere de care ne este teamă este:

Procesul de schimbare

Schimbarea în sine este dificilă, ca să nu mai punem la socoteală faptul că poate presupune și pierderi semnificative. Înțeleg că este greu!

O persoană care se gândește să renunțe la fumat nu realizează că o să-și recâștige vitalitatea sau că o să poată urca mai repede scările sau că o să aibă mai multă energie pentru cei dragi. Din contră, se gândește la cât de frustrant va fi întregul proces ce presupune să nu mai aprindă nici o țigară și că este o provocare prea mare să facă față dependenței de nicotină.

Cei care țin dietă pot deveni foarte frustrați de cât de încet scad în greutate și de la cât de multe trebuie să se abțină. Înțeleg că poate fi destul de descurajant.

Soluția constă în înțelegerea faptului că schimbările sunt provocări ce ne ajută să ne dezvoltăm, să ne atingem potențialul. Provocările ne pot ajuta să trăim la cote maxime pentru că procesul poate fi solicitant. Poate aduce varietate în viața noastră și asta poate fi captivant. Prin urmare ne putem dori să trecem printr-un proces de schimbare mult mai des.

Pe de altă parte, știind că te așteaptă un proces dificil poți construi în jurul tău un sistem de sprijin. Prin urmare poți lua din timp măsuri pentru a nu deveni copleșit de procesul de schimbare.

Cel de-al treilea tip de durere de care ne este teamă este:

Rezultatul

Dacă trec prin tot acel proces de schimbare, mai am și pierderi și pe deasupra nu obțin rezultatul scontat? Dacă trec prin toate astea și în final nu mă aleg cu nimic?

Dacă țin șase luni de dietă și nu se vede nimic? Dacă ma las de fumat și totuși continui să tușesc?

Face parte din maturizarea noastră să realizăm cât de important este să ne concentrăm pe idealurile, planurile noastre și nu pe posibile rezultate negative tocmai pentru a putea avansa.

Soluția este să-ți pui aceeași întrebare, dar cu o orientare pozitivă.

Dacă mă las de fumat și devin un exemplu pozitiv pentru copiii mei? Dacă mă las de fumat și o să am mai multă energie ca niciodată?

Dacă țin regim și îmi pot găsi mai ușor haine?

Dacă începi să te gândești la toate aspectele pozitive ale schimbării, îți controlezi modul de gândire și îl redirecționezi în folosul tău.

Majoritatea știu ce le-ar îmbunătăți stilul de viață, dar de ce nu iau măsuri?

Pentru că undeva în subconștientul lor probabil că au multă teamă fie legată de pierdere, de procesul de schimbare sau de un rezultat nedorit.

Azi, acum este un moment bun de a te întreba: Ce vrei cu adevărat de la viață? Cum poți progresa mai rapid?

Dacă explorezi aceste întrebări o să descoperi că și tu te cramponezi de teama de pierdere, rezultat sau de procesul de schimbare. Poți lua acum decizia să-ți îndrepți atenția înspre ceea ce ai de câștigat.

Cea mai mare greșeală pe care o poți face este să permiți temerilor tale să te țină într- o stare de paralizie. Deci nu aștepta! Pune în aplicare ceea ce ai învățat!